Dziś jest 18.12.2018
            13:37


login

hasło


Metoda Montessori

Metoda tradycyjna

Dziecko pracuje indywidualnie z wybranym przez siebie materiałem, dostosowanym do jego rozwoju, potrzeb i zainteresowań.

Dzieci pracują w grupie, jednakowo według ustalonego programu zajęć dla danego rocznika.
Dziecko wybiera miejsce, formę pracy i czas jaki chce danemu zadaniu poświęcić.

Nauczyciel wybiera miejsce, formę i czas zajęć.
Odpowiednio przygotowane otoczenie edukacyjne mobilizuje do działania.

Nauczyciel skłania do działania.
Nauczyciel jest przewodnikiem i obserwatorem dziecka.

Nauczyciel znajduje się w centrum jako głównie prowadzący.
Materiał dydaktyczny Montessori jest tak skonstruowany, że umożliwia samodzielną naukę dziecka.

Nauka odbywa się za dużym pośrednictwem nauczyciela.
Pomoce dydaktyczne podzielone na poszczególne działy są elementami świata rzeczywistego.

Duża ilość zabawek i bajek wprowadzających w świat fantazji.
Grupy zróżnicowane wiekowo powodują, że dzieci uczą się wzajemnie od siebie, rozwijają samodzielność i niezależność od dorosłych.

Podział dzieci na grupy według tego samego wieku powoduje konkurencję wśród rówieśników na zasadzie „lepszy-gorszy”.
Odzwyczajanie od nagrody i kary, dzięki czemu następuje naturalny rozwój i kształtowanie się wewnętrznej samodyscypliny dziecka.

Częste nagrody i kary zaburzają rozwój samodyscypliny.
Materiał utrwalany jest poprzez możliwość powracania do wcześniejszych zadań i związanych z nimi odczuciami wewnętrznymi.

Materiał utrwalany jest indywidualnie przez dziecko w domu z rodzicem.
Szeroki wachlarz pomocy sensorycznych, za pomocą, których dziecko rozwija wszystkie swoje zmysły i myślenie przestrzenne, niezbędne do matematyki.

Niewielki nacisk na rozwój sensoryczny.
Rozwijanie poszanowania dla pracy własnej i innych przez tzw. „lekcje ciszy”.

Brak „lekcji ciszy”.